Even tot rust komen

Misschien denk je bij het woord ‘meditatie’ aan de goeroe die bovenop een berg urenlang voor zich uit zit te staren. Als dat ook iets voor jou is, prima. Maar mediteren kun je ook doen zónder naar de Himalaya te vluchten. In één minuut. Gewoon tijdens je drukke dag!

1. Spieren spannen en ontspannen

Deze oefening helpt je het verschil tussen spanning en ontspanning beter te voelen. Zo kun je stress gemakkelijker loslaten.

Zo doe je het: span al je spieren aan, zo hard als je kan. Hou je adem in en hou de spanning 10 seconden vast. Daarna laat je al je spieren los en adem je uit. Doe dit 3 keer.

2. Aandacht naar je ademhaling

Als je gespannen bent, ga je al snel ‘hoog’ ademhalen. Je ademt dan vooral in je borst, in plaats van in je buik. Hiermee geef je je lichaam onbewust het signaal dat er gevaar dreigt en voel je meer stress in je lichaam.

Zo doe je het: breng je aandacht naar je ademhaling. Voel hoe je buik naar voren komt als je inademt en langzaam terugzakt als je uitademt. Adem steeds 3 tellen in en 4 tellen uit. Herhaal dit een paar keer.

3. Observeer je gedachten

Gedurende de dag gaan er duizenden gedachten door je hoofd. Dit kan een gevoel van onrust of stress geven.

Dit kan helpen: probeer de gedachten die je hebt eens een minuut te observeren, alsof je er van een afstandje naar kijkt. Je hoeft er niets mee te doen, je herkent ze alleen voor wat ze zijn: gedachten die voorbij komen en ook weer gaan.